Wat gebeurde er op 3 juni?
Op dinsdag 3 juni was de website van SNPG vanaf 11:10 uur gedurende twintig minuten niet bereikbaar. Dit gebeurde op een cruciaal moment in de vaccinatiecampagne. Ondanks dat ruim 3.000 gebruikers al waren ingelogd in de bestelapplicatie, begrijpen we dat dit voor veel van u tot frustratie heeft geleid. Zeker omdat er vorig jaar ook al een storing was. Namens de betrokken technische partijen bieden wij hiervoor onze oprechte excuses aan.
In de maanden voorafgaand aan 3 juni is er intensief overleg geweest met de technici. Zij gaven aan dat de website en applicatie goed waren getest en klaar waren voor gebruik. Helaas bleek achteraf dat de testaanpak niet voldoende aansloot op de praktijk. De uitgevoerde tests waren met name gericht op de webapplicatie, waardoor een zeer specifieke instelling op de website niet is opgemerkt. Een instelling zodanig dat het open hebben staan van de website bij vele gebruikers tegelijkertijd problemen gaf. Dit is een standaard instelling die bij de meeste testen niet wordt meegenomen, waardoor deze beperking niet is opgemerkt.
SolidBe (technische leverancier) heeft inmiddels maatregelen genomen:
Ook bleek op 3 juni dat sommige gebruikers problemen hadden door een volle browsercache. Een browsercache is een tijdelijke opslagplaats waarin uw browser onderdelen van websites bewaart, zodat deze sneller laden bij een volgend bezoek. Soms kan deze cache echter verouderde informatie bevatten, wat tot technische problemen leidt. We zullen hier in de volgende campagne uitgebreid over informeren.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak. We doen er alles aan om het volgende bestelmoment soepel te laten verlopen.
Inmiddels zijn alle binnengekomen verzoeken tot wijziging van een leverdatum in behandeling genomen en verwerkt. We vertrouwen erop dat u allemaal uiteindelijk een gewenste leverdatum heeft ontvangen.