Indien u de 2FA verificatiecode niet meer in uw bezit heeft (bijvoorbeeld vanwege de aanschaf van een nieuwe telefoon), dan kunt u zelf de 2FA resetten en deze vervolgens weer activeren.
Deze functie is pas beschikbaar nadat u een keer succesvol bent ingelogd.
Bij het inloggen ontvangt u eenmalig 3 verschillende 2FA herstelcodes. Deze codes dient u op te slaan in uw eigen administratie om zelf uw 2FA te kunnen resetten zonder tussenkomst van SNPG.
Als u de herstelcodes niet heeft opgeslagen, dan kunt u ook nieuwe herstelcodes genereren in uw eigen account, daarvoor moet u uiteraard wel ingelogd zijn. U kunt deze generen via het menu onder Profiel – 2FA herstelcodes. U ontvangt dan 3 verschillende herstelcodes. Als u deze codes opvraagt, vervallen de eerder gegenereerde herstelcodes. Elke herstelcode is maar eenmaal te gebruiken.
Als u de 2FA herstelcode heeft, dan kunt u op het scherm waar wordt gevraagd om de verificatiecode kiezen voor Login met herstelcode.
Vervolgens wijzigt het scherm om een Herstel code in te voeren. Na invoer van een correcte herstelcode en vervolgens Valideer wordt u doorgestuurd naar een scherm met een QR-code. De QR-code kunt u gebruiken om de 2FA weer te activeren voor uw account. Een hertelcode is slechts eenmaal te gebruiken. Indien een herstelcode die u invoert niet werkt, dan kunt u de andere opgeslagen herstelcodes nog proberen, mogelijk dat u het vergeten bent dat een code als was gebruikt.